Nošení dvojčat – Jak jsem nosila já

21.03.2021

Každá maminka, každá rodina si píše svůj vlastní příběh. Já bych se s vámi ráda podělila o své zkušenosti, které jsem při nošení dvojčátek nabyla já.


Pro novorozená dvojčátka je ideální přední tandemové nošení. Nejběžnější úvazy jsou dva:

Amanda´s Tandem Hip Carry

  • Při běžné konfekční velikosti budete potřebovat šátek velikosti 7
  • Mně se tento úvaz velice dobře dotahoval, jelikož se dotahuje přes vytvořenou smyčku, kde není moc velké tření. Můžete tedy použít i tlustší šátek. (TIP: pozor však, pokud jste začátečníci, s příliš tlustým šátkem cca nad 280 g/m2 se vám bude špatně pracovat, budete ho při vázání zkrátka moc)
  • Já začínala nosit v šátku Didymos Lisca Pastell 260 g/m2
  • Nevýhoda tohoto úvazu je ta, že děti nedrží v úvazu samostatně. Čili při vázání druhého dítěte musíte NEUSTÁLE dbát na to, aby se nepovolil úvaz prvního dítěte. Proto doporučuji, abyste navštívili kurz vázání nebo minimálně natrénovali úvaz nejprve s panenkami nebo plyšáky.

Jasmine´s Tandem Hip Carry

  • Při běžné konfekční velikosti vám bude stačit šátek velikosti 5 a dva Ring-Sling kroužky (RS kroužky velikosti L nebo XL podle tloušťky šátku)
  • Obrovskou výhodou tohoto úvazu je, že v něm děti drží nezávisle na sobě. Takže pokud se vám jedno dítě vzbudí, klidně jej můžete vyndat, přebalit, nakrmit a druhé dvojče může dál spokojeně spinkat. Také se děti dají dobře posouvat nahoru a dolů, takže se v úvazu dobře kojí.
  • Přiznám se, že svoje děti jsem v tomto úvazu nenosila. Špatně se mi dotahoval, jelikož jsem měla docela tlustý šátek a než jsem stihla dotahování pořádně natrénovat, přišla nemoc (více o mé cestě k nošení zde) a k přednímu tandemu jsem se již nevrátila. Kouzlo tohoto úvazu jsem objevila až díky Lektorskému kurzu nošení. Díky demonstračním panenkám jsem mohla simulovat práci se skutečnými novorozenci i co se váhy týče. Našla jsem vhodné tenčí šátky, které, ač jsou nižší gramáže, zvládnou i tandem. Díky nižší gramáži nebude v RS kroužcích tolik látky a úvaz se bude pohodlněji dotahovat. (TIP: úvaz si můžete předvázat a po vyndání dětí nechat šátek v RS kroužcích, při dalším vázání už jen úvaz dotáhnete)
  • Pro tento úvaz doporučuji pořídit žakárový šátek značky Didymos gramáž 210-240 g/m2. Didymosí žakáry jsou tak specifické, že opravdu unesou i těžší náklady. Nebojte se napsat mi, pokud byste s výběrem šátku potřebovali poradit!

Když mi holky povyrostly, potřebovala jsem už jednu hodit na záda. Původně jsem šátek velikosti 7 kupovala i proto, že jsem si myslela, že pak budu nosit i předozadní tandem z jednoho šátku. Přiznám se bez mučení, že mě nakonec při vázání šátku na záda přemohl strach. A protože jsem měla strach, dítě řvalo jako tur. Měla jsem doma ještě polopřezkové nosítko DidyKlick (o tomto nosítku určitě napíšu samostatný článek a natočím video, jelikož je to opravdu univerzální nosítko, jak pro děti, tak pro nosiče). V tomto nosítku je možné nosit na zádech dítě od chvíle, kdy dobře drží hlavičku. Jenomže mi k němu chybělo něco dopředu. Měla jsem pár nápadů, např. zkombinovat nosítko vzadu a dopředu navázat Dvojitý kříž ze šátku, ale vázání bylo zdlouhavé a strašně jsem se v úvazech potila. Takže nakonec jsem se rozhodla jít cestou nejmenšího odporu a dopředu dát obyčejné celopřezkové nosítko. A vyšlo to!

Předozadní tandem kombinace záda half buckle nosítko / břicho full buckle nosítko

  • Budete potřebovat dvě nosítka

Half-buckle nosítko - já měla DidyKlick, na trhu je ale řada dalších, např Fidella Fly Tai, DidyTai, Storchenweige, aj.

- výhodou je, že v tomto typů nosítka můžete nosit na zádech dítě od chvíle, kdy dobře drží hlavičku a nemusíte čekat až do chvíle, kdy bude dítě samostatně sedět (jako by tomu bylo v případě full buckle nosítka)

- vzhledem k tomu, že ramenní popruhy nejsou vycpané, nebudete mít na ramenou žádnou překážku a na pruhy látky pohodlně umístíte ramenní popruhy nosítka na břiše

- bederní pás drží pevně okolo vašeho trupu, nemusíte tedy mít strach, že vám při vázání na záda dítě vyklouzne spodem

Full buckle nosítko - česky se tento typ nosítka nazývá také celopřezkové

- nosítko má bederní pás a vycpané ramenní popruhy, které se zapínají na přezku. Nosítko vypadá trošku jako batůžek (Pozor! Nezaměnit s krosnou na děti!)

- Pokud byste hledali tento typ nosítka, které by bylo opravdu vhodné od narození, doporučuji DidySnap nebo Manduca

- výhodou je rychlost vázání


  • Nošení dětí samostatně - zvláštní, že? Ale to, že chcete nosit dvojčata neznamená, že je NEUSTÁLE musíte nosit současně. Nosit navíc může nejen maminka, ale i tatínek, sourozenci, tety, babičky,... Oni napřed nebudou možná chtít, ale časem se jim to tak zalíbí, že vám děti nakonec nebudou chtít vrátit :)
Stránky vytvořeny Petra Vytásková  |  Navázáno v roce 2020
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky